Elever producerer klassisk musik med moderne beats

Vi laver musik sammen. I projektet KREATIV LAB: Digital Soundscapes kombineres klassiske musiknumre med moderne beats. Projektet har inviteret 70 elever og 10 tutorer fra Nordtyskland og Danmark til en workshop, hvor de producerer musik sammen og lærer hinanden at kende. For som man siger: musik forbinder!

Danske og tyske elever, lærere og tutorer mødes: Efter lang tids ventetid var tiden endelig kommet! To danske klasser tog fra Lolland-Falster til ”Koppelsberg Ungdoms- og Uddannelsescenter” ved Plön for at skabe musik sammen med tyske elever. Projektet KREATIV LAB: Digital Soundscapes har til formål at genoplive musikundervisningen med digitale instrumenter i skolerne og dermed vække ny begejstring for klassisk og moderne elektronisk musik blandt eleverne. Næsten halvandet år havde man ventet på en udveksling af denne art, som blev forsinket på grund af Corona-pandemien, forklarer direktøren for Stiftung Neue Musik-Impulse, Hans-Wilhelm Hagen. Målet er at opdage nye lydverdener, at afprøve ting og eksperimentere med de mest forskelligartede beats.

Efter ankomst og fælles frokost, startede tutorerne med det samme en jam-session for at give eleverne en smagsprøve på de to kommende dage. Alle tutorerne havde i forvejen fodfæste i musikverdenen:

Generelt er jeg meget interesseret i at lave beats på computeren og arbejde med musikprogrammet Ableton. Som trommeslager og trommelærer for børn synes jeg, at det er meget vigtigt at videregive og dele musikken. Desuden er projektets grundidé genial, fordi man formidler moderne og aktuel musik til børnene og de unge“, lyder det fra Alexander Klauck, tutor i projektet.

De næste to dage stod i musikkens tegn. I små grupper, altid parvis ved en bærbar computer og udstyret med hovedtelefoner samt Launchpad, lærte eleverne musikprogrammet Ableton at kende: de første beats blev skabt og kombineret med hinanden, med hjælp fra tutorerne og med integrerede små læringssessioner.

Jeg er glad for denne mulighed. Jeg kan især godt lide at lytte til musik, og nu kan vi selv lave musik ved hjælp af teknologien,” siger en glad elev.

Ableton-softwaren er meget intuitiv og gør det muligt at skabe unikke resultater på kort tid. Ved at arbejde sammen i grupper er sessionerne meget kommunikative, og bidrager til kontakt og venskaber.

Det er fantastisk! Vi kan lære det danske sprog at kende, og danskerne kan forbedre deres tysk. Man kan få nye venner, men man har også sine egne venner her“, fortæller en tysk elev, der deltager i workshoppen.

Efter workshoppen fik eleverne mulighed for at præsentere de musiknumre, de havde skabt på så kort tid, på en stor scene under projektkonferencen. Elevernes Soundscapes-symfonier blev suppleret af tutorerne med saxofon, guitar, violin og sang. Den fælles live-optræden skal være med til at inspirere eleverne til at lære et instrument eller til at beskæftige sig med musik i dybden inden for rammerne af musiktilbuddet på en skole eller musikskole.

Med henblik på det næste projektår ser alle involverede frem til en musiklejr, der skal holdes i Danmark, og i august 2022 afsluttes projektåret med en afsluttende musiklejr og en projektkonference i Eutin.

KREATIV LAB: Digital Soundscapes er et projekt, som Eutin GmbH (PR & Event Management), det tekniske universitet i Lübeck, Stiftung Neue Musik-Impulse og Guldborgsund Kommune samarbejder om.

Få mere at vide om projektet på webstedet: Digital Sound Scapes (digital-soundscapes.de)