Kreative erhverv som innovationsmotor

VekselWirk udnytter det kreative potentiale i den dansk-tyske grænseregion til mere innovation og vækst. De kulturelle og kreative erhverv anses for at være en af de vigtigste vækstbrancher, som ikke bare skaber økonomisk vækst, men også nye impulser og løsningsmodeller inden for bl.a. bæredygtighed, demografisk udvikling og samfundets sociale strukturer.

Hvorfor VekselWirk?

Alene i 2016 omsatte Tysklands kulturelle og kreative erhverv for ca. 154 mia. euro og beskæftigede ca. 1,6 mio. mennesker. *I Danmark har branchen en tilsvarende vigtig position. En styrkelse af de kreative erhverv kræver de rigtige udviklingsbetingelser. I metropolregioner som København og Hamborg er der allerede opstået centre for kreative erhverv, såkaldte innovation hubs, som skal fremme en moderne innovationskultur.

Med projektet VekselWirk skal innovationsmotoren sætte gang i de kreative erhverv, også i små byer og landdistrikter. VekselWirk tager fat på dette ved at forbinde fem centre for kreative erhverv med hinanden, to i Kiel, og et i hver af byerne Kolding, Lübeck og Roskilde. Det stimulerer væksten og innovationspotentialet i den dansk-tyske grænseregion og styrker effekterne af de kreative erhverv.

”De impulser, de kreative erhverv skaber sammen igennem VekselWirk, er et værdifuldt bidrag til en fremtidssikret udvikling af grænseregionen og stabilisering af det grænseoverskridende samarbejde”, fortæller projektleder Franziska Schindler fra Heinrich-Böll-Stiftung.

Hvordan fungerer VekselWirk?

Projektet VekselWirk tager udgangspunkt i tre konkrete punkter:

1. Optimal understøttelse af kreative virksomheder gennem grænseoverskridende community management og internationalt sammenkoblede coworking spaces (fleksible kontorfællesskaber)
  2. Øget synlighed for produktidéer og effekten af de kreative erhverv i form af showrooms og festivaler
  3. Udarbejdelse af vejledninger til kommuner samt strategisk udveksling mellem offentlige forvaltninger

På den måde styrkes samarbejdet og integrationen hen over grænsen samt vidensudvekslingen, både internt blandt de kreative erhvervsaktører og eksternt i forholdet mellem de kreative erhverv på den ene side og virksomheder, start-ups, videnskab og kommuner på den anden side. Projektet skaber samtidig arbejdspladser og karrieremuligheder samt styrker innovations- og konkurrenceevnen og udviklingen af regionale kompetencer.

Hvem står bag VekselWirk?

Med sin stærke forankring i den lokale innovationskultur og placeringerne i programregionen har VekselWirk et bredt udgangspunkt. De 11 projektpartnere er erhvervsfremmeorganisationer, innovation hubs, universiteter, forvaltninger og foreninger på begge sider af grænsen.

Nysgerrig?

Hvad enten man er en virksomhed, et start-up eller en forvaltning, tilbyder VekselWirk mangfoldige muligheder for at blive en del af projektet og drage nytte af den vækstbranche, som de kulturelle og kreative erhverv udgør. Hvis du er blevet nysgerrig og har lyst til at høre mere om projektet, er du velkommen til at kontakte projektleder Franziska Schindler (på engelsk eller tysk) .

Heinrich-Böll-Stiftung Schleswig-Holstein e.V.
Franziska Schindler
Heiligendammer Str. 15, 24106 Kiel
0049 431 90 66 133