Mut verbindet – Interreg-karavanen til den tyske Genforeningsdag

Duften af Klöße fra Thüringen og Käsespätzle fra Bayern blandede sig med duften af pølser og øl fra alle hjørner af Tyskland på Ländermeile langs Kieler Förde. Her blev den tyske Genforeningsdag – Tag der Deutschen Einheit – hvor Tyskland markerer genforeningen af Øst- og Vesttyskland, fejret med en stor folkefest den 2. og 3. oktober. På Ländermeile var alle 16 tyske delstater repræsenteret med det bedste, de har at byde på, både kulinarisk men også hvad angår erhverv, uddannelse, kultur og natur.

Over hele Kiel by var der mange andre aktiviteter, hvor Kiel og Slesvig-Holsten som værter for genforeningsfestlighederne havde særlig lejlighed til at præsentere sig for de cirka 500.000 besøgende, der kom til byen. Blandt andet var der slesvig-holstenske indslag på delstatens scene i et stort telt foran Landdagen – fra diskussioner om fremtidens energiforsyning og den faste forbindelse over Femern Bælt til trylleshow og musik.

”Mod forbinder” – ”Mut verbindet” – var temaet for Genforeningsdagen. Det trækker tråde fra det mod, som østtyskerne udviste op til den fredelige revolution i 1989, til i dag, hvor mod fortsat handler om at turde gå ind i noget, man ikke kender udfaldet af. Den slags mod udviser partnerne i Interregs mange projekter også, når man sammen og på tværs af grænsen prøver nye idéer af.

Det arbejde – og resultaterne af det – har fire af projekterne formidlet i en ny film om Interreg, som fik premiere på Genforeningsdagen. Her gik medarbejdere og deltagere fra flere af de projekter, der er med i filmen, også på scenen under overskriften ”Hvordan mod skaber succes”. Her fortalte de tilhørerne i Slesvig-Holsten-teltet om, hvordan Interreg-projekterne giver et bredere perspektiv, og hvad det betyder for dem.

Tyske Hanna Polte er nyudlært snedker og var under sin uddannelse på praktikophold i et dansk snedkeri gennem projektet BOOST.

”Grænser findes, men man skal ikke opfatte grænsen som en fare eller beskyttelsesmekanisme. I stedet er den en mulighed for at gøre sig nye erfaringer, skabe forbindelser og lære mennesker at kende. Jo flere forbindelser – jo færre grænser. I den tid, vi lever i, er det vigtigt, at mennesker er modige, kommer hinanden i møde og ikke er bange for noget nyt eller anderledes,” sagde Hanna Polte.

Hun har selv valgt at udvide den dansk-tyske oplevelse med et tre-måneders arbejdsophold i Danmark efter den første positive oplevelse med BOOST.

Genforeningsfestlighederne var også rammen om den hidtil største Interreg-karavane. Hen over de to dage var ni projekter med som ambassadører i Interreg-teltet, hvor mange interesserede borgere og glade projektdeltagere kiggede forbi og fortalte om deres Interreg-oplevelser. Slesvig-Holstens Europaminister, Sabine Sütterlin-Waack, var også på besøg og viste en stor og ægte interesse for det dansk-tyske samarbejde med mange spørgsmål til projekterne. Det glædede leadpartner i projektet NorDigHealth Søren Tvilsted:

”Europaministeren var meget interesseret i NorDigHealth og spurgte ind til de sundhedsteknologier, som vi tester i projektet. Sundhedsvæsenet er under pres, og vi er ved at undersøge, om de her nye teknologier kan være med til at forebygge sygdom og forbedre den eksisterende behandling. Det var meget positivt at høre, at hun også ser nye digitale løsninger som en del af svaret på den udfordring, vi står overfor på sundhedsområdet, både i Danmark og Tyskland,” sagde Søren Tvilsted. I videoen fra Interregs scenepræsentation kan du danne dig dit eget indtryk af den gode stemning, som projekterne og deres historier skabte på Genforeningsdagen. Historierne får du i Interreg-filmen, der også ligger her nedenfor.