Fremtidsparlament skal styrke dansk-tysk fællesidentitet

Nu skal der mere fokus på ligheder end på forskelle mellem danskere og tyskere i grænselandet. Et nyt Erindrings- og fremtidsparlament skal bane vejen.

Borgere på begge sider af den dansk-tyske grænse blive indbudt til en stribe arrangementer for at diskutere, hvordan samarbejdet på en række områder samt forståelsen på tværs af grænsen kan styrkes fremover.

Der sker i forbindelse med det banebrydende grænseoverskridende nye projekt ”PerspektivRegion – Dansk-Tysk Erindrings- og Fremtidsparlament”, som netop har fået bevilget penge fra Den Europæiske Fond for Regional Udvikling gennem EU-programmet Interreg Deutschland-Danmark, der har sekretariat i Kruså.

50 deltagere per parlamentssamling

Projektet skal øge borgernes viden og bevidsthed om dansk-tysk levevis, kultur og historie ved at skabe en form for parlamentariske samtalerum, hvor borgere fra begge sider af grænsen kan mødes og bidrage til en dansk-tysk forståelse og fællesskabsfølelse. Og i anledning af det kulturelle venskabsår og Genforeningen 2020 har det særlig stor betydning.

”Vi ønsker at styrke en fælles identitet for den dansk-tyske grænseregion. Ved at finde frem til ligheder skal de mentale grænser flyde ud og berøringspunkterne synliggøres og styrkes. Med udviklingen af innovative ideer og koncepter skal samhørigheden med hinanden støttes langsigtet på begge sider af grænsen”, siger Keno Strupp, projektkoordinator ved Heinrich-Böll-Stiftung Schleswig-Holstein, der er ansvarlig for projektets gennemførelse sammen med danske partnere.

Til hver samling vil det nye erindrings- og et fremtidsparlament indbyde 50 deltagere eller ’parlamentsmedlemmer’ fra grænseregionen for at diskutere forskellige temaer og udfordringer – gennem en hel uge. F.eks. omkring temaerne klima, tilhørsforhold, uddannelsesmuligheder og kulturtilbud. Da deltagerne, efter en kort introduktion fra eksperter, skal agere selvstændigt, kan meget opstĂĄ; ordet er frit og alt er muligt. Netop dĂ©t er et bevidst ønske projektpartnerne har. Parlamentsdeltagerne bliver fundet gennem en ansøgningsproces, hvor alle har mulighed for at deltage. Resultatet fra hver parlamentssamling bliver præsenteret for offentligheden via forskellige arrangementer, videoer og kunstudstillinger mv.

Fokus pĂĄ ‘vi-følelsen’ og den fælles identitet

”Den dansk-tyske grænseregion er et forbillede og giver menneskerne i regionen mange muligheder og perspektiver. At være sammen og lære af hinanden er normalt for borgerne i grænseregionen, og en hverdag uden dette er utænkelig. Det har Corona-pandemien været god til at understrege. Projektet inviterer til en ligeværdig diskussion om ligheder og forskelle, som skal bidrage til en ”vi”-følelse og en fælles identitet”, siger Preben Jensen, Region Syddanmarks repræsentant i dansk-tyske spørgsmål og medlem i Interreg-udvalget, der har godkendt penge til projektet.

”PerspektivRegion – Dansk-Tysk Erindrings- og Fremtidsparlament” gennemføres i samarbejde med både danske og tyske partnere. På dansk side er det bl.a. Syddansk Universitet, Billedkunstnernes Forbund Sydjylland og Jyderup Højskole. På tysk side er Heinrich-Böll-Stiftung Schleswig-Holstein i Kiel blot én af flere partnere.

For yderligere information, kontakt venligst

• Keno Strupp, projektkoordinator, Heinrich-Böll-Stiftung Schleswig-Holstein, Kiel, Fon +4581739371 · strupp@boell-sh.de (dansk og tysktalende)
  • Preben Jensen, regionsrĂĄdsmedlem Region Syddanmark
    Fon +45 4025 8578 · pj@rsyd.dk
  • Christina Ehlers, kommunikationsansvarlig Interreg Deutschland-Danmark · Fon: +45 7663 8236 · Mobil: +45 2461 1095 · ceh@rsyd.dk

Billede rettigheder:

• Billede 1: Atelierhuset i Anscharpark, Kiel. Heinrich-Böll-Stiftung Schleswig-Holstein (Leadpartner) har hovedkvarter her. Projektpartner „Kunstverein Haus 8 e.V.” ejer rettighederne til billedet.
  • Billede 2: Danskere og tyskere, stemningsbillede. Interreg Deutschland-Danmark ejer rettighederne til billedet.

Liste over deltagende partnere fra hhv. Danmark og Tyskland:

Danmark:

• Jyderup Højskole
  • Institut for Historie, Syddansk Universitet
  • Billedekunstnernes Forbund Sydjylland
  • Flere følger

Tyskland:

• Heinrich-Böll-Stiftung Schleswig-Holstein
  • Abteilung fĂĽr Kunst und visuelle Medien, Institut fĂĽr Ă„sthetisch-Kulturelle Bildung, Europa-Universität Flensburg
  • Historisches Seminar der Christian-Albrechts-Universität zu Kiel
  • Kunstverein Haus 8 e.V.
  • Bundesverband bildender KĂĽnstler Schleswig-Holstein