Grønne ideer hos carpeDIEM

Grøn energi, effektivt ressourceforbrug og klimaændringer – det er emner, som har fundet vej ind i vores hverdag. Også i Interreg Deutschland-Danmark lægger vi vægt på, at programregionen bliver så bæredygtig som overhovedet mulig. Men selvom bæredygtig udvikling er et topaktuelt emne og endvidere et mål for Interreg-programmet er der indtil videre kun godkendt et projekt. Dette projekt hedder CarpeDiem, og her er der fokus på udvikling af nye grønne løsninger til optimal udnyttelse af ressourcer og energi. CarpeDiem beskæftiger sig med, at lokale tilgængelige energiressourcer i nær fremtid skal bruges mere optimalt. Konkret betyder det bl.a., at lokalt produceret energi rent faktisk også skal anvendes lokalt. „Vores mål er at øge andelen af eget forbrug i størst muligt omfang, så det optimale energiforbrug udnyttes på en bæredygtig måde i hele programregionen” siger Robert Brehm, projektkoordinator ved Mads Clausen Institut i Sønderborg (DK).

Interreg-udvalget ser gerne flere projekter i prioritet 2.1., og har derfor bedt Interreg-Sekretariatet at tiltrække flere aktører ved hjælp af workshops og yderligere informationsmaterialer. For Robert Brehm er det uforståeligt, at der kun findes så få projekter i denne prioritet, da han personligt har „uendelig mange projektideer”. „Grøn energi og udnyttelse af ressourcer er aktuelle emner, der indebærer udfordringer som hele Europa – hvis ikke endda hele verdenen – stilles overfor” forklarer han og henviser til Europas forskellige klimamål samt lukning af atomkraftværkerne i Tyskland. Indtil videre kan CarpeDIEM ikke nå ud til hele Europa, men Interreg-programregionen byder den første chance for at sætte en proces i gang.

Efter ikke engang halvdelen af projektperioden har projektet allerede opnået betydelige resultater. For at bruge lokalt tilgængeligt og lokalt produceret energi optimalt har projektet indgået et partnerskab med en landsby i Nordfriesland, Dörpum, som fremover skal handle selvforsynende og allerede i høj grad gør det. Derfor er der blevet udviklet et følgeprojekt, der omfatter hele kommunen. For CarpeDIEM er det en kæmpe succes, at der som resultat af deres eget projekt allerede har fundet en knopskydning sted i form et følgeprojekt.  „Det er en fantastisk bekræftelse af, at vi øjensynlig er på rette vej“, fortæller Robert Brehm stolt. „Generelt får vi fra alle sider positive tilbagemeldinger. Det er rart at se, hvordan projektet bliver accepteret. Det er især vigtigt for os i forhold til dette emne” fortsætter han.

Projektaktørerne arbejder i øjeblikket med deres hidtidige fremskridt og resultater. Disse sker via demonstrationsprojekter, såsom f.eks. samarbejdet med Dörpum, der har vist sig at være succesrig og igangsættende for projektet. „Selvfølgelig ville det glæde mig, hvis vi kunne skabe flere af sådanne demonstrationsprojekter, så vi kan implementere vores udviklede teknologier og teste dem under reelle forhold” tilføjer Robert Brehm. Ved hjælp af de integrerede virksomheder sikrer CarpeDIEM allerede nu, at størstedelen af de opnåede resultater kan forankres efter projektperioden. „For de virksomheder, der beskæftiger sig med energiforsyning som f.eks. forsyningsvirksomhederne og energileverandørerne, og som også deltager i vores projekt, er projektet en business case”, lyder det fra projektkoordinatoren, „i sidste ende har virksomhederne stor gavn af at medvirke i projektarbejdet.”

Der er stadig lang vej til det punkt, hvor man kan udvikle grønne løsninger, så de bidrager til et bedre og optimeret ressource- og energiforbrug. Men ved hjælp af Interreg-projekter, også de kommende, kan de første skridt tages. Vi er spændte på at følge den ”grønne rejse” og ønsker CarpeDIEM fortsat succes og fremdrift.

Du vil vide mere? Så klik her.